Sunday, June 20, 2010

TAJDID SATU PENYELESAIAN

MENCIPTA SUASANA BARU

Allah swt berfirman dalam surah Ar-Ra'du (13) : 11
“Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum jika bukan kaum itu sendiri yang merubahnya”

Bertitik tolak dari diri sendiri, tidak akan berubah diri sendiri melainkan kita sendiri yang mahu merubah keadaan diri kita. Masyarakat sekeliling hanyalah merupakan fasilitator (pemudah cara) yang dilantik secara tidak sedar untuk membantu kita mengalami perubahan. Seorang bapa yang kerjanya adalah seorang pencuri secara lumrahnya tidak mahu anaknya menjadi pencuri sepertinya. Seorang ibu yang mencari sesuap nasi dengan melacur diri pasti tidak mahu anaknya mengikut jejak langkahnya menjadi seorang pelacur. Secara tidak langsung perkara seperti ini adalah bertitik tolak dari diri sendiri. Individu itu haruslah menanam sifat mahu merubah kehidupan daripada melakukan maksiat dan segala bentuk jenayah kepada melakukan kehidupan beragama.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. Al Baqarah 208).

BERCAMPUR GOLONGAN YANG BAIK-BAIK

Golongan setempat yang bukan sahaja terdiri daripada rakan-rakan, bahkan ibu bapa, jiran tetangga haruslah menjadi pilihan utama untuk dijadikan kawan dan rujukan yang penting dalam menjalani kehidupan seharian. Seperti hadith tadi, sekiranya kita silap memilih kawan, nescaya kita akan terikut-ikut jejak langkah kawan tersebut dengan bersama-sama melakukan kesilapan dalam kehidupan. Namun, sekiranya kawan tersebut dipilih berdasarkan ilmu pengetahuan yang tinggi dan akhlak yang berhemah, kita akan terikut-ikut rentak kehidupan dan cara pemikiran mereka. Inilah kuasa pengaruh rakan. Sepertimana hadith Rasullullah saw:

Sekadar renungan bersama.

"Berkawan lah dengan pembuat minyak wangi, nescaya harumannya akan terkena bajumu juga. Jangan berkawan dengan si tukang besi (atau tukang pembuat pedang), percikan apinya akan terkena bajumu lalu boleh terbakar."

Banyak agensi-agensi agama yang boleh para remaja khususnya terlibat secara langsung. Dalam sudut dakwah di Sarawak khususnya, terdapat HIKMAH (Harakah Islamiah), ABIM (Angkatan Belia Islam Sarawak), BPP-MIS (Biro Perkhidmatan Pendidikan-Majlis Islam Sarawak), PERKEPIS (Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak). Semua agensi2 ini ditubuhkan atas manhaj yang satu yakni memartabatkan Islam di muka bumi. Sekiranya kembali kepada agama Islam, Maka cogankata Allah Didahulukan, Rasulullah Diutamakan menjadi pemangkin kepada diri untuk terus maju dalam diri dan musnahlah segala kemungkaran dan kerosakan yang menular kini. Ada yang boleh menegur sekiranya kita melakukan kesilapan dan ada yang boleh menunjukkan jalan untuk kita mendekatkan diri kepada Ilahi. Sepertimana Hadith Rasulullah saw :

“Alaikum bil jamaah"
Mafhumnya : Hendaklah kamu semua berada dlm SATU jamaah.

Semoga kita mendapat kesenangan hidup di dunia dan akhirat

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (١٠٣)


"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk." (Q.S Ali Imran : 103)

No comments:

Post a Comment